איך שומרים על הירידה במשקל מעבר לשנה הראשונה אחרי הנתוח

 עשיתם  ניתוח ירדתם במשקל ואתם רוצים לשמור על הירידה לתמיד 

 הנה כל מה שיעזור לכם :


1.  ליויי מקצועי תזונתי ורגשי  לטווח ארוך  - כולל הכנה לפני הניתוח ו וכזה שימשך מעבר לתקופת ירח הדבש ולשנה הראשונה .הליווי צריך להמשך גם כשיורדים במשקל וחשוב לשינוי החשיבה ולסגל הרגלים חדשים שיעזרו לכם  בטווח הארוך.  חשוב שהליווי  יסיע לכם להסתגל לשינוים בעקבות הנתוח , ולשנות התנהלות בהתאם לזמן אחרי הניתוח . מה שנכון לחודשים הראשונים לא נכון להמשך .

2.  תאום צפיות וקביעת יעדים מציאותיים. חשוב להבין שהצפיה מהניתוח אינה ירידה של מאה אחוז מעודף המשקל  אלה 50-90 אחוז תלוי בסוג הנתוח, ושאי  הגעה ל BMI תקין אינה נחשבת אי הצלחה .  יעדי משקל לא מציאותים עלולים לעודד הפרעת אכילה  או תסכול ושבירה רגשית והתנהגותית שיגרמו להתנהלות  לא תקינה ולעליה חזרה במשקל.   חשוב גם להבין שמדובר בתהליך עם עליות וירידות ועצירות  ולהמנע מהשוואות לאחרים .  חשוב שהדגש יהיה על ההתנהלות ולא על המשקל. לא כל ירידה במשקל היא תקינה ולא כמה שיותר יורדים זה יותר טוב. חשוב שהירידה תהיה עם התנהלות אכילה תקינה שאפשר להתמיד בה לאורך זמן. הגעה למשקל שציפיתם לו במחיר של צמצום מוגזם או המנעות מקבוצות מזון שלמות  היא לא נכונה ועשויה לגרור אתכם חזרה למסלול הדיאטות שסופו  עיה במשקל. 

3.   טיפול בבעיות  ובהתנהגויות האכילה המקוריות שהביאו לאכילה לא תקינה ולהשמנה . יש לזכור שהניתוחים מקטינים כמויות של אוכל מוצק מפחיתים רעב   וחלקם גם מפחיתים ספיגה , אך אינם מונעים אכילת מתוקים חטיפים פיצוחים ושתיה מתוקה  , אינם מונעים אכילה   נשנשית ( קצת כל שעה ), אינם מונעים אכילה פיצוי , אינם מכריחים אתכם לאכול ארוחות מסודרות ולבחור  בחירה נכונה של מזןן ( בטווח הארוך גם בוראקס ופיצות עוברים) , אינם פותרים את אותם בעיות בחייכם שהביאו לאכילה כפיצוי וכנחמה ( בעיות בעבודה  בהגשמה בחיי המשפחה ועוד ) , אינם גורמים לכם לאהוב את עצמכם ולהפסיק להלכות את עצמכם ולתת לעצמכם מקום. כל זה אתם צריכים לעשות בעצמכם ועדיף כמה שיותר מוקדם אחרת  הירידה לא תשמר 

4.  בחירת מזון נכונה :  אכילה מגוונת הכוללת את כל קבוצות המזון ורכיבי  התזונה. דגש על חלבון ירקות ומעט שומן בריא ופחממות עדיף מלאות . העדפת אוכל מוצק ( לחם  בשר דגים ביצים ירקות פירות קטניות דגנים )  , זה שעובר בהתחלה קשה יותר  ויש להתאמץ ולתרגל את אכילתו אך לאורך זמן משביע יותר בכמויות קטנות  ולזמן ארוך ומונע אכילה נשנשנית . הפחתת אכילת  מזון נוזלי רך וקריספיח שעובר בקלות ואינו משביע לאוך זמן ( קרקרים דגני בוקר שייקים  מרקים דיסות ועוד )   העדפת   מזון בייתי ולא מעובד .  
 אכילת מזון טעים ומושך במרקם בצבע ובצורה  כזה שלא גורר אכילה מפצה . 

 5.  אכילה מסודרת - 3 ארוחות קבועות המכילות חלבון ירק ומעט פחמימה  עדיף מלאה  ומעט שומן בריא . במידת הצורך ( כאשר הרוחים בין הארוחות גדולים וכאשר רעבים ) ובהתאם לשלב אחרי ניתוח ( בעיקר בחודשים הראשונים)  , שלוב ארוחות בינים קטנות ( פר/ ירק / יוגורט/ פרוסת לחם עם ממרח) . בטווח הארוך אין חובה לאכילת ארוחות  הביניים בצורה אוטומטית . בכל מקרה יש להמנע מאכילה כל שעה שעתיים ויש לשמור על רווחים של לפחות 3-4 שעות  מהארוחות.  יש להבדיל בין ארוחה עיקרית לארוחת בינים ואין להמנע מפיצול של ארוחות.  מה שנשאר מהארוחה יש לזרוק או לשמור לארוחה עיקרת הבאה .
 יש להקפיד לאכול  כ 15-25 דקות  ( תלוי בשלב אחרי הנתוח) . אין  לסים ארוחה אחרי  2-3 ביסים כי אז  סביר להניח שתהיו רעבים  או תחפשו אוכל אחרי שעה ומצד שני אין לגרור ארוחה לשעה או יותר אז תצליחו לאכול הרבה ממה שצריך . 

 6. הקשבה לתחושות רעב ושובע -  בעיקר בטווח הארוך אחרי ניתוח כשהרעב חוזר . אבחנה בין רעב לצריכים אחרים  כמו שעמום עיפות מצבי רוח  והשתדלות למצום האכחה במצבים אלה . 

7. אי המנעות מאכילת מזונות  אהובים הנחשבים " כמשמינים" - המנעות זו גורמת להגברת החשקים ובסופו של דבר לאכילה לא נשלטת של מזונות אלה .  יש לאכול מזונות אלה בתדירות ובכמות מוגבלת , בצורה מודעת , בבחירה , ללא יסורי מצפון  ולא כפיצוי לתסכול  כעס עיפות או שעמום אלה כשבאמת רוצים .  יש לאכול אותם בהתאם לכל כללי האכילה 

 8. אכילה היגיינית - ליד שולחן מצלחת או אריזה אישית , בישיבה, לא על הדרך ולא תוך כדי עשיה אחרת. יש להסתכל למזון בעניים כדי לדעת מה אוכלים ולזהות תחוזות שובע ולדעת מתי להפסיק .

 9. שתיה  מספקת לא מתוקה - לפחות כליטר וחצי בין הארוחות . יש להמנע משתית מזונות המכילים סוכר  ו/ או מוגזים כמו מים בטעמים מיצים כולל מיצים טבעיים . 

10. פעילות גופנית סדירה - לפחות 150 דקות בשבוע  הכוללת שלוב של  פעילות אירובית ואנ אירובית .  חשוב לדעת שההשפעה של פעילות כזו על הירידה במשקל  היא שולית , אך יש  לה חשיבות עליונה כחלק מאורח חיים בריא ובשמירה על המשקל שהושג לאורך זמן .

11. נטילת ויטמינים בהתאם להנחיות ולסוג הניתוח ולכל החיים.
מעקב רפואי צמוד וביצוע בדיקות דם בשנה הראשונה כל 3 חודשים ובהמשך  פעם בחצי שעה .

 12.  אהבה וקבלה עצמית - בלי תלות במשקל , למרות עודפי העור והפגמים. יכולת  הכלה , וחמלה עצמית  . ללמוד להעריך ולהוקיר עצמכם על כל שינוי שנעשה גם אם הוא קטן. ללמוד להנות מהדרך ולא רק מהתוצאה . ללא הלכאה  וכעס עצמי. ללמוד לסלוח לעבר שלכם.  להכניס את עצמכם לסדרי העדיפויות   לפנות לעצמכם זמן  ומקום . 


13. תמיכה חברתית ומשפחתית- כדי לא להרגיש לבד , לא במקום ליווי מקצועי . 


0
תפריט דף הבית